Monday 24 December 2012

Mahabarata- Revisited

Kali ni kami semua menyertai produksi yang melibatkan projek kelas a.k.a penilaian markah kami dalam exam final semester ni nanti. Kelas Asas Seni Tari Tradisional dan Kontemporari (VLP 116E) ini di bawah seliaan tenaga pengajar Dr. Mumtaz Begum yang arif tentang tarian tradisional dan kontemporari. Subjek ini bukan saja diambil oleh pelajar Teater, tapi ada geng Masscom, Management,Sains Fizik even ada jugak pelajar foreigner.

Persembahan ini diadakan di Panggung Sasaran, USM pada 18 Disember 2012, jam 8.30 malam.



Siapa yang tak tau pasal Mahabarata, epik Sanskrit yang teragung dan menjadi asas penceritaan kepada hampir kesemua bentuk seni persembahan tradisional di Asia. Mahabarata mengisahkan tentang peperangan antara saudara sebab perebutan takhta yang berlaku. Peperangan ni berlaku di antara saudara Pandawa dengan sepupu mereka, Kaurawa. Semuanya bermula apabila Kaurawas menjemput Yudishitara, salah seorang saudara Pandawa ke istana mereka untuk berjudi, namun Kaurawa telah bermain dengan tidak jujur lalu Pandawa telah kehilangan kesemuanya termasuk ibu dan isteri mereka, Draupadhi. Draupadi hampir dirogol oleh saudara Kaurawa namun telah diselamatkan oleh Dewa Krishna dan saudara Pandawa diusir dari Hastinapura. Sekembalinya Pandawa, mereka mengisytiharkan peperangan.Tanpa mengetahui bahawa salah seorang Kaurawa iaitu Karna ialah saudara kandung, dia dibunuh Arjuna. Karna yang pernah dihanyutkan oleh ibunya, Kuthi Dewi a.k.a ibu Pandawa telah terbunuh dan menimbulkan penyesalan kepada Kuthi Dewi. Kesemua saudara berasa kesal namun perkara tersebut tidak lagi boleh diperbaiki kerana semuanya telah berlaku.

Yang menarik dalam persembahan ini ialah kami hanya menari dan menggerakkan badan tanpa dialog untuk menceritakan tentang epik ini. Memang satu persembahan yang jarang dilihat sekarang ni. Tapi apa-apa pun kami rasa puas setelah mempersembahkan sebuah persembahan yang telah mendapat sambutan yang menggalakkan.


CREDIT TO: Dr. Mumtaz, Azri, David, Fatin, Shabi, Apek, Shah, Fudz, Aishah, Jah, Nato, Mazlan, Han, Abu, Lisa, Fisha, Usha, Chin, Mei Chi, Ain, Zarra, Aznira, Ijah, Myn, Sarah, Hanizah, Najwa, Shania.



P/s: Yang penting lec dah bagi hint apa yang nak masuk dalam exam nanti.. hehehe...


Surya Namaskar 


Circle dance's pose

Nakula mengawal kerusi



The Chair - Arjuna memegang kerusi


The deceitful game between Pandawa and Kaurawa


Barisan tenaga produksi dan pensyarah

1 comment: